Jeg har malt mye med hjemmelaget linoljemaling.
Eggtempera
For hundre år siden var det linoljemaling som var maling. Det meste av det jeg skriver på denne siden er avskrift av en bok om møbelrestaurering, utgitt for 20 år siden. Oppskriftene er beregnet på maling av møbler og kalles i boka egg-oljetempera. Så vidt jeg skjønner, er dette den malingen som assistentene til Michelangelo og Rembrandt rørte sammen. Mye det samme, selv om vi i dag har et større utvalg av fargepulver enn det de hadde.
Hvorfor linoljemaling?
Jeg har satt i stand en god del gamle møbler. Spesielt stoler som er 100 og 200 hundre år gamle. Noen av stolene er malt. Jeg har ikke brukt maling fra bokser kjøpt på Jernia. Det er spesielt to grunner til at jeg har brukt gammeldags maling.
1 – Moderne maling har samme farge tvers igjennom, fargen på en malt flate blir helt jevn. Fargestoffene i linoljemaling er ikke 100 prosent jevnt fordelt. Noe av fargestoffet trekker til overflaten når den tørker. En malt flate blir ikke skjoldete, men den blir litt ujevn i fargen. Det var dette litt uperfekte jeg liker på gamle møbler.
2 – Etter min mening slites linoljemalingen på en fin måte. En stol med sliten maling av typen Lady ser ut som en stol med sliten maling av typen Lady. Den bør males snarest. Når linoljemalingen er slitt, ser stolen mer ut som en gammel og velbrukt stol. Patina. Den hvite stolen på bildet øverst på siden, er brukt flittig i 20 år. Den ser litt gammel og fin ut med denne malingen.
I tillegg er det en effekt jeg liker med linoljemaling. Normalt blander jeg malingen jeg skal bruke rett før jeg skal male. Jeg prøver å få samme farge jeg brukte dagen før. Klarer det aldri. Når stolen er tørket og tas i bruk, er det bare siste strøk man ser. Etter litt bruk og slitasje, er siste malingstrøk slitt på utsatte steder, og sjatteringen fra malingen dagen før kommer fram. Dette høres kanskje litt rart ut, men det bidrar til det litt uperfekte, som jeg liker.
Jeg maler bikubene med miljøvennlig, glutenfri eggtempera.
Maling på boks
Jeg ser på nettet at det selges mye ferdigblandet linoljemaling på boks i fine farger. Jeg har ikke erfaring med den malingen. Det er forholdsvis nytt, sånn circa de siste 20 årene. Jeg startet med egenprodusert linoljemaling på møbler før det. Det er morsom å blande. Du får riktig mengde. Det er billig. Du justerer lett fargen før neste strøk.
Restaurer møblene selv
På åttitallet måtte vinylplatene vike for de moderne kassettene. Som vi sa dengang, evig eies kun det tapte. I dag er bokhyller på vei ut. Bøker er passé. Her er oppskrifter på linoljemaling presentert i dagens medium. På nettet. Evig eies kun det virtuelle. Oppskriftene er skrevet av etter en grundig bok, som skriver mye om egg-oljetempera. Svensk, oversatt til norsk av fagfolk. Restaurer møblene selv av Jane Fredlund. Håper jeg ikke tråkker på noen tær, når jeg kopierer teksten hennes her. Boka anbefales på det varmeste. Selv er jeg en god kunde i både vinylsjapper og antikvariater.
Oppskrifter
Egg-oljetempera med melk
- 1 del egg
- 1 del kokt linolje
- 1 del melk
Egg-oljetempera med vann
- 1 del egg
- 1 del kokt linolje
- 2 deler vann
Mager egg-oljetempera med vegetabilsk terpentin
- 1 del egg
- 1/2 del kokt linolje
- 1/2 del vegetabilsk terpentin
- 1 del vann
Slik gjør du:
Knekk egget over et sylteglass. Bruk en kniv så skallet får rette kanter. Sett på lokket og rist godt. Bruk eggeskallet som mål. Mål opp to eggeskall, = ett egg, kokt linolje. Sett på lokket og rist. Tilsett to eggeskall melk/ alternativt 4 eggeskall med vann. Rist.
Rør ut fargepigmentet i litt av grunnblandingen til en tykk pasta, som så røres ut i mer grunnblanding til passe konsistens. Prøv fargestyrken eter hvert som du tilsetter fargen så ikke fargetonen blir for sterk.
På umalte eller avlutede møbler brukes mager egg-oljetempera. Den litt fetere melkebaserte egg-oljetemperaen brukes på tidligere malte eller beisede overflater, som ikke suger like bra. I det siste tilfellet skal man også regne med lenger tørketid.
Mal tynt. Flere tynne lag gir den vakreste og mest slitesterke overflaten. Ved all overmaling går man fra mager blanding til fetere. Aldri motsatt.
Bør tørke ett døgn mellom strøkene. Noen ganger mindre, noen ganger mer. Man kan blande mye maling og ha den i kjøleskapet i flere dager. Penslene vaskes i vann og såpe.
Pigmenter
Det er to utsalg i Oslo, som jeg kjenner til. I gamle dager solgte Christ Engebretsen i løs vekt. Man kom dit med en liste, 50 gram brent umbra, 200 gram kromoksyd. De gikk ned i kjelleren og veide opp fargepulveret i papirposer. I dag selger de pulver i fine plastbegre, ferdig oppveid.
Christ Engebretsen & Søn AS
Pilestredet 27
og
KEM Kunstnernes eget materialutsalg
Gå til: